07.10.2021

Генеральний директор Міжнародної конфедерація музичних видавців John Phelan направив  лист до представників влади України з рекомендацією відхилити шкідливий законопроект. Нижче переклад змісту листа:

Лист ICMP до Уряду України щодо Законопроекту 5572 / Колективного управління

Як генеральний директор ICMP, я звертаюсь до вас  від імені світової професійної організації в музичній індустрії. До членів ICMP входять музичні компанії-«мейджори», майже 1000 “незалежних” та 64 національні асоціації з 6 континентів. Ми представляємо більше 90% світової  опублікованої  музики, приблизно 100 мільйонів творів більш ніж 5000 жанрів.

Серед наших членів є українські музичні видавничі компанії, а наша міжнародна індустрія є прямим і потужним комерційним інвестором в музичний ринок України.

З моменту нашого попереднього звернення до уряду та парламенту України дозвольте відзначити і подякувати вам за допуск наших національних колег (Платформи музичних видавців України) до нещодавнього парламентського комітету стосовно реформи у сфері авторського права, а також за конкретні досягнення, такі як визначення акредитованих організацій для колективного управління правами на публічне виконання музичних недраматичних творів, з текстом і без, у тому числі за допомогою публічних сповіщень[1].

Однак наша національна група в Україні, і, звичайно, ми, як організація світової індустрії, дуже стурбовані негативними наслідками запропонованого Законопроекту 5572, який наразі вступає у фінальну стадію підготовки до подання парламенту та уряду України.

Нещодавно Комітет Верховної Ради з питань економічного розвитку схвалив Законопроект 5572[2], який мав би бути спрямованим на полегшення збору доходів та роялті організаціями колективного управління (ОКУ) за ліцензійне використання музики в Україні.

Для нашої індустрії зрозуміло, що пункт 2 законопроекту в тій версії, яка нині розроблена, скасує всі попередні акредитації ОКУ, які зараз працюють. Це положення являє собою очевидний і глибокий ризик регресу тих значних успіхів, що були досягнуті в середовищі ОКУ в Україні за останні роки.

Наша індустрія стверджує, що прийняття Законопроекту 5572 спричинить серйозну юридичну та комерційну шкоду, оскільки знищить здатність нашої індустрії ефективно ліцензувати та управляти нашими майновими правами.

Крім того, ми зазначаємо, що розробники цього положення стверджують, що його прийняття відповідало б зобов’язанням, визначеним в Угоді про асоціацію між ЄС та Україною[3]. Навпаки, це призвело б до протилежного сценарію через запропоновані обмеження щодо здатності українських ОКУ працювати. Отже, це позбавить як українських, так і міжнародних творців та компаній значних роялті, належних за ліцензоване використання їхніх творів.

З огляду на вищевикладене, ми рекомендуємо не підтримувати Законопроект 5572 та виключити його з поточної пропозиції.

Дякуємо вам за увагу і залишаємось до ваших послуг для отримання будь-якої додаткової інформації, яка вам може знадобитися.

З повагою,

Джон Фелан

ГЕНЕРАЛЬНИЙ ДИРЕКТОР

[1] Окрім кабельної ретрансляції.

[2] Законопроект 5572, який вносить зміни до існуючого в Україні законодавства “Про ефективне управління правами інтелектуальної власності правовласників, включаючи авторські та суміжні права”.

[3] Зокрема, Стаття 168.

 

 

 

01.10.2021
Українські автори та музичні видавці обурені рішенням профільного Комітету Верховної Ради внести до порядку денного постанову про прийняття за основу законопроекту 5572.  Особливо тепер, коли процес акредитацій завершено і правовласникам час об’єднуватись для спільної праці, ПМВУ рішуче закликає депутатів зупинити та відхилити будь-які спроби скасування досягнень реформи 2018 року.

 

28.09.2021

Накази про акредитації підписано 
В Реєстрі організацій колективного управління з’явились записи про акредитацію ГС “Автори та Видавці” у сфері розширеного колективного управління “публічне сповіщення музичних недраматичних творів з текстом і без тексту, включно з тими творами, що включені до складу аудіовізуальних творів, крім кабельної ретрансляції” з посиланням на наказ Мінеконіки від 24.09.2021 № 612-21 та ГС “Організація колективного управління авторськими і суміжними правами” у сфері розширеного колективного управління “публічне виконання музичних недраматичних творів з текстом і без тексту, включно з тими творами, що включені до складу аудіовізуальних творів” з посиланням нанаказ Мінеконіки від 24.09.2021 № 611-21. ПМВУ вітає всю індустрію з цією подію, яка завершила важливий етам реформи колективного управління в Україні. Акредитовані Спілки вже зробили оголошення про скликання загальних зборів для прийняття попередніх тарифів та інших організаційних рішень.

 

04.06.2021

Відбулись слухання в Комітеті Верховної Ради України з питань економічного розвитку  на тему: «Розбудова ринку авторських прав в Україні –сучасні виклики захисту прав авторів».
В них взяли участь народні депутати України, заступниця міністра економіки, представник уповноваженої з прав людини по економічним правам, представники музичної індустрії, представники організацій колективного управління, автори та виконавці, представники Всеукраїнської профспілки працівників музичної індустрії яка і була ініціатором цих слухань.
Учасники приділили увагу аналізу запропонованих змін до чинного законодавства, що регулює охорону авторського і суміжних прав, а саме:
• заслухали ініціатора подання до Верховної ради нової редакції Закону України «Про авторське право і суміжні права» народного депутата Людмили Буймістр, яка розказала про основні засади її Законопроектів №№ 5552, 5553 (ПМВУ відзначило ряд позитивних та необхідних змін, але в цілому вважає проекти такими, які потребують доопрацювання);
• народний депутат Олександр Санченко говорив про проекту Закону № 5572 про внесення змін до Закону України “Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав” щодо забезпечення збору доходу від прав організаціями колективного управління, яким пропонується визнати такими що не відбулися акредитаційні конкурси і проведення нових конкурсів та надання права кожній ОКУ збирати кошти за свій каталог (ПМВУ вважає  проект 5572 неприйнятним і наполягає на знятті його з розгляду);
• згадали про проект Закону № 4537 про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення та підвищення прозорості ефективного управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав, який  фактично скасовує відрахування що сплачується імпортерами електронної техніки (ПМВУ категарично проти прийняття та розгляду  проекту № 4537).
Генеральний директор Громадської спілки “Організація колективного управління авторськими і суміжними правами” Олександр Нікін говорив про необхідність визначення основним критерієм ефективності державного регулювання у сфері охорони авторського права і суміжних прав – розміру фактичних виплат роялті. Далі учасниця ПМВУ та директор видавництва «Бест Мьюзік» Мар’яна Вороніна торкнулись питання втрат музичної індустрії від кризи під час карантину та втрат через відсутність акредитації організацій колективного управління.
Питання застосування норм законодавства, судової практики та захист прав авторів розкрила   заступниця голови «Всеукраїнської профспілки працівників музичної індустрії» Ганна Степаненко. Серед іншого зазначила що глобальною проблемою всієї судової практики є відсутність Вищого суду з питань інтелектуальної власності. Хоча роботу цього суду передбачено законодавством, сплили всі строки для початку його роботи, було проведено конкурси на посади суддів судової палати першої та апеляційної інстанцій цього суду процес загальмувався, зокрема й через ВККС. Тим не менше, наявність і робота саме цього суду повинна дати можливість створити уніфіковану судову практику щодо охорони авторського права і суміжних прав.
Також виступила Степаненко Олена Анатоліївна, представник Уповноваженого Верховної Ради України з питань дотримання соціально-економічних та гуманітарних прав. У своєму виступі представник Уповноваженого торкнулась питання порушення економічних прав людини через відсутність завершення акредитацій організацій колективного управління в порядку встановленому законодавством України.

Учасники слухань у комітеті, які бажали виступити, були запрошені до слова і після надання слова всім хто бажав виступити, слухання були завершенні. Обговорювали також порушення прав авторів через відсутність акредитованої організації, права яких користувачі ( телебачення, радіо, кафе, бари, ресторани) на сьогодні використовують безоплатно. Палкою промовою про наболіле питання захисту авторських прав президент Громадської спілки “Автори та видавці” Руслана Лижичко закликала чим швидше вирішити це питання та до пошукк компромісу та доброзичливості.

Натомість віце-президент Громадського об’єднання Тарас Тополя висловив своє невизнання результатів акредитації та підтримку проектів 4537 та  5572.

Слово взяла Олена Мозгова, яка зазначила, що її мати, яка є правовласником авторських прав на твори Миколи Мозгового не отримує авторську винагороду з 1 січня 2021 р., хоч для неї, це дуже суттєві кошти. Виступили представники громадських організацій, автори та артисти щодо відсутності авторської винагороди.

 

 

11.05.2021

 

Наше об’єднання вітає всю команду нашого учасника – BEST MUSIC Publishing з 5-річним ювілеєм. Бажаємо подальших успіхів і нових досягнень!

 

 

 

 

10.05.2021
На жаль, ми ще раз викрили представників ГО УААСП в поширенні недостовірної інформації, що шкодить діловий репутації нашої компанії і нашого директора. 5.05.2021 пан Сергій Вусик в своїй доповіді «Викриття тіньових схем в сфері авторських прав» озвучив, нібито, результати розслідування, проведеного силами організації ГО УААСП, яка з тріском програла всі конкурси на акредитацію і всіляко намагається очорнити результати цієї акредитації і використовує найбрудніші технології. У цьому «розслідуванні», компілюючи відомі факти з вигадками, Сергій Вусик спробував зобразити природний і законний процес участі найбільших правовласників України в наглядових органах організацій по колективному управлінню правами (ОКУ) як монополізацію ринку авторських прав і створення тіньових схем розподілу роялті. Ми вже попереджали колегу Сергія Вусика по групі Антитіла, Тараса Тополю, про неприпустимість таких маніпуляцій і відповідальність за наклеп. Судячи з усього, наше попередження не було почуто. Тепер пану Вусику доведеться вибачитися за рішенням суду і виплатити компенсацію.
Ми не коментуємо всю доповідь, а лише те, що стосується нашої компанії. Comp Music представляє в Україні Universal Music Group, найбільшу світову компанію в сфері прав на музичні твори і фонограми, оборот якої можна порівняти з бюджетом України. Ми також співпрацюємо з незалежними закордонними компаніями, представляємо права українських авторів і артистів. Завдяки нашій діяльності доходи артистів, які співпрацюють з нами, щороку зростають. Ми виплачуємо багатомільйонні суми роялті тим, хто передав нам свої права і, зокрема, українським артистам і авторам, а також поповнюємо бюджет мільйонами гривень податків. І природно, що всі ОКУ, які претендують на репрезентативність, запрошують нас бути членом організації і увійти до наглядової ради. Також ми входимо в професійні асоціації. Впевнені, що і ОКУ, і професійні асоціації не можуть повноцінно працювати на ринку, не спираючись на підтримку найбільших правовласників.
На жаль, пан Вусик не зупиняється і голослівно звинувачує нашу компанію в «покритті схем» і отриманні «свіжої готівки», використанні «схем і прокладок», створенні «команди Долинського», а ця команда отримала акредитацію по суміжним правам і створила «гібридну» ОКУ, яка і не дала ГО УААСП отримати омріяну акредитацію (до чого, звісно, і було це «розслідування»). Яких-небудь доказів, крім красивих картинок, Вусик не наводить. Їх і не може бути. Нашої компанії протягом двадцяти років довірені права мільйонів артистів і авторів тому, що ми заслужили їх довіру чесною працею і відмінними результатами. Нам шкода «такого Собі пана» Вусика, якого, мабуть, поставили читати це «розслідування». Впевнені, що автори цього тексту, які причетні до зникнення величезних сум авторських грошей з рахунків ГО УААСП, таким чином спробували підтвердити, що на злодіях дійсно горить шапка. А пана Вусика має втішити лише те, що у нього є знайомий адвокат, якому вже доводилося доводити в суді, що його неправдиві висловлювання були не твердженням, а судженням.
До речі, ми вітаємо відкриту появу на прес-конференції «людини, яку вважають тіньовим директором або сірим кардиналом» ГО УААСП (за твердженням В.Харчишина), Дмитра Гузія, якого ми також знаємо, як адвоката Дмитра Костюка. Сподіваємося, що в подальшому йому совість не дозволить представлятися «незалежним експертом», коментуючи ситуацію з ОКУ. А всій «дружній команді» ГО УААСП бажаємо, щоб їх подальші «розслідування» були менше схожі на ті надувні кульки з логотипом УААСП, які ви, напевно, теж купили за гроші авторів. Красиві зовні і порожні всередині.

05.05.2021

Україна знову проґавила шанс вийти з «чорного списку» США

Цього року Україна залишилася у категорії Priority Watch List сумнозвісного «Спеціального звіту 301» США, який зазначає перелік країн-порушників інтелектуальної власності. Таке рішення було опубліковане 30 квітня 2021 року Офісом Торгового Представника США (USTR), відповідно до якого Україна протягом 2021 року залишатиметься у категорії країн, у яких найбільше порушуються авторські права. Як результат, наша країна у цьому році не зможе отримати повного обсягу преференцій щодо безмитної торгівлі з США відповідно до Генералізованої системи преференцій (GSP).

Вищевказане рішення USTR базувалося на Звіті щодо Списку 301, який на початку цього року опублікував Міжнародний Альянс Інтелектуальної Власності (IIPA). В своєму звіті IIPA рекомендував Україні якнайшвидше завершити процес акредитації ОКУ (який відбувся у грудні 2020) і відкликати законопроект 4537. Нажаль, ці рекомендації Україна не виконала. Окрім цього, у своєму звіті IIPA зазначив, що «одним із розчарувань у 2020 році було рішення дозволити неакредитованим ОКУ, включаючи УААСП (для музичних композицій), продовжувати діяльність». Таке рішення призвело до втрачених можливостей отримання належного обсягу роялті за використання творів американських правовласників.

Треба відзначити, що у своєму рішенні USTR висловив підтримку акредитаціям ОКУ, які відбулися у 2020 році . Зокрема, USTR зазначив (цитата): «Україна продовжила робити позитивні кроки у 2020 році в сторону прозорої, справедливої та передбачуваної системи колективного управління авторськими правами. Зокрема, у відповідності до ухваленого у 2018 році законодавства, яке фундаментально реформувало її систему організацій колективного управління (ОКУ), Україна провела відкриті конкурси та досягла прогресу щодо завершення акредитації двох додаткових ОКУ у 2020 році».  Нагадаємо, що акредитаційна комісія визначила дві організації – «Автори та Видавці» та «ОКУАСП» акредитованими у сферах публічного сповіщення та публічного виконання музичних творів.

 

01.04.2021

Комітет з питань інтеграції України до ЄС зробив висновок по проєкту Закону №4537

Не відповідає міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, за висновком Комітету, проєкт Закону №4537 щодо вдосконалення та підвищення прозорості ефективного управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав. Метою проєкту, як вказано в пояснювальній записці, є встановлення прозорого механізму розподілу зібраного доходу організаціями колективного управління між правовласниками. Однак у запропонованій редакції права правовласників цей проєкт навпаки звужує. Він, зокрема, пропонує виключити репрографічне відтворення творів та їхніх частин (уривків) з обов’язкового колективного управління об’єктами авторського права і (або) суміжних прав та скасувати виплату винагороди за репрографічне відтворення. Варто зазначити, що право на відтворення авторського твору є виключним правом автора, а обмеження щодо відтворення твору без згоди автора поширюється на репрографічне відтворення твору лише за умови отримання автором справедливої винагороди. Отже, положення проєкту Закону, якими скасовується виплата винагороди авторам за репрографічне відтворення їхніх творів та виключення репрографічного відтворення творів та їхніх частин з обов’язкового колективного управління об’єктами авторського права і (або) суміжних прав, не відповідають статтям 2 та 5 Директиви 2001/29/ЄС. Представники Української Асоціації Музичної Індустрії та Платформи Музичних Видавців України на засіданні Комітету висловили застереження проти ухвалення цього проєкту як такого, що порушує права авторів. Із зверненням до Верховної Ради щодо негативного ставлення кінематографістів до проєкту Закону №4537 зверталася також Національна спілка кінематографістів України. У спілці вважають, що “ухвалення проєкту Закону №4537 призведе до знищення системи захисту авторського права та суміжних прав в Україні”. Представники Американської торгівельної палати та Європейської бізнес асоціації, навпаки, підтримали законопроєкт і вважають, що його ухвалення позитивно позначилося б на сфері авторських і суміжних прав в Україні.

 

01.02.2021

Україна знову потрапить у список «піратів» світу ?

Міжнародний альянс інтелектуальної власності (МАІВ) опублікував Спеціальний звіт для Списку 301 щодо охорони й захисту авторського права
Це головний документ, на підставі якого Офіс торгового представника США складає так званий «Список 301» – доповідь з оцінкою стану охорони інтелектуальної власності у проблемних країнах з усього світу.
США застосовує економічні санкції та встановлює додаткові мита для експорту товарів щодо держав, де права інтелектуальної власності охороняються особливо незадовільно.

Вперше у список спостереження Україна потрапила у 1998 році. Вже з наступного року перейшла у список пріоритетного спостереження, в якому трималась до 2007 року. У 2008-2011 році спостерігалось покращення у розвитку системи захисту прав, але у 2012 знову почались проблеми, які погіршились аж до спеціального розслідування 301 у 2014 році. З 2015-го до цього часу ми знову у списку пріоритетного спостереження.

Чи є у нас шанс вирватись з цього списку?

Однією з причин такої уваги до України є стан справ з системою організацій колективного управління (ОКУ).

МАІВ приділив окрему увагу акредитації авторських ОКУ і відзначив те, що в грудні 2020 року акредитації ОКУАСП (Організація колективного управління авторськими та суміжними правами) (публічне виконання) та АВ (Автори та Видавці) (публічне сповіщення) були проведені, але не завершені МРЕТСГ (Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України). «…. ці організації колективного управління повинні бути акредитовані без затримки для того щоби запобігти втратам доходів» (сторінка 101 звіту).

«Розчаруванням 2020-го року було рішенням дозволити неакредитованим ОКУ – включаючи УААСП (за музичні твори) продовжувати діяльність. УААСП, наприклад, не платив коштів американським правовласникам» (сторінка 97 звіту).

Нагадаємо, що в грудні 2020 р. відбулись акредитації авторських організацій колективного управління. Акредитаційна комісія переможцями конкурсу визначила Громадську спілку «Автори та Видавці» (у сфері публічного сповіщення музичних творів) і Громадську спілку «Організація колективного управління авторськими і суміжними правами» (у сфері публічного виконання музичних творів).

Громадські спілки «Автори та Видавці» та «Організація колективного управління авторськими і суміжними правами» об’єднують правовласників українського та іноземного музичного репертуару. Їм передали в управління свої права як відомі українські автори, так і музичні компанії, котрі представляють в Україні найбільші каталоги прав на українську та іноземну музику.

Натомість Громадська організація «Українська агенція з авторських та суміжних прав», що також претендувала на статус акредитованої організації, виявила незгоду з рішенням акредитаційної комісії та розвернула публічну кампанію проти завершення процесу акредитації.

Платформа музичних видавців України підтримує заклик МАІВ до Уряду України продовжувати шлях нормалізації діяльності ОКУ, включаючи підтримку акредитацій 2019 року та завершення останньої відповідно до рішення акредитаційної комісії у грудні 2020 року.